Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Stres w pracy coraz większy

Przeprowadzone przez firmę Regus ogólnoświatowe badania, obejmujące ponad 11 000 pracowników firm w 13 krajach wykazały, że 58% przedsiębiorstw na całym świecie odnotowało w ciągu ostatnich dwóch lat znaczny wzrost poziomu stresu związanego z pracą. Podczas międzynarodowego badania Regus Business Tracker, ponad 11 000 respondentów odpowiadało na pytania o ich doświadczenia w miejscu pracy w okresie trudnej, kryzysowej sytuacji gospodarczej.

Przeprowadzone przez firmę Regus ogólnoświatowe badania, obejmujące ponad 11 000 pracowników firm w 13 krajach wykazały, że 58% przedsiębiorstw na całym świecie odnotowało w ciągu ostatnich dwóch lat znaczny wzrost poziomu stresu związanego z pracą. Podczas międzynarodowego badania Regus Business Tracker, ponad 11 000 respondentów odpowiadało na pytania o ich doświadczenia w miejscu pracy w okresie trudnej, kryzysowej sytuacji gospodarczej.

Wyniki sondażu Regus Business Tracker pokazały, że większość pracowników na świecie doświadczyła zwiększonego poziomu stresu – 58% respondentów udzieliło odpowiedzi, że odczuwany przez nich poziom stresu stał się w ciągu ostatnich dwóch lat „wyższy” lub „dużo wyższy”. Najwyższy wzrost poziomu stresu zanotowano w Chinach, gdzie aż 86% respondentów wskazało na zwiększone uczucie stresu. Najniższy wzrost poziomu stresu odczuli pracownicy w Niemczech i Holandii, gdzie odpowiedzi takiej udzieliło odpowiednio 48% i 47% respondentów.

Jak dowiodły badania przeprowadzone przez firmę Extended DISC, polscy pracownicy należą do najbardziej zestresowanych na świecie. Narodowy wskaźnik stresu „TM” wśród Polaków jest zdecydowanie wyższy niż w przypadku pracowników z innych krajów i w poprzednim roku wyniósł aż 2,22 (dla porównania wskaźnik dla Wielkiej Brytanii wyniósł 1,47, dla Niemiec 1,53, a dla Stanów Zjednoczonych 1,51).

Zdaniem belgijskiego Departamentu badań nad udoskonaleniem warunków pracy, za stres w miejscu pracy, niezależnie od kraju, odpowiada dziewięć głównych rodzajów ryzyka psychospołecznego: wysokie tempo pracy; emocjonalny ładunek pracy; niemożność wykorzystania swoich umiejętności w pracy; wykonywanie monotonnych zadań; brak wsparcia od kolegów; brak autonomii w działaniu; brak udziału w podejmowaniu decyzji; konflikt ról oraz brak różnic w wykonywanych rolach.

W Polsce jednym z najistotniejszych czynników odpowiadających za stres w miejscu pracy, są obawy wynikające z niepewności zatrudnienia. Przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) oraz portal rekrutacyjny Pracuj.pl badania „Satysfakcja z pracy 2009”, wykazały, że jednym z najistotniejszych aspektów pracy zawodowej wśród Polaków jest - obok wynagrodzenia - stabilność zatrudnienia.

„W dobie permanentnego dążenia do optymalizacji kosztów, elastyczne podejście do środowiska pracy okazuje się rozwiązaniem, które pozwala na minimalizowanie nakładów bez konieczności dokonywania cięć personalnych” – mówi Garry Gurtler, Dyrektor Generalny ds. Europy Centralnej i Wschodniej. „Umożliwienie pracownikowi wykonywania całości lub części pracy w trybie zdalnym, przynosi doskonałe efekty zarówno dla firmy, jak i pracownika oferując mu komfort psychiczny związany z poczuciem stabilności zatrudnienia” – dodaje.

Poza wymienionymi powyżej czynnikami przeprowadzone przez Regus badanie potwierdziło, że 39% pracowników na całym świecie odczuwa stres w związku ze zwiększonym naciskiem na opłacalność: w każdym z badanych krajów, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii i Meksyku, „zwiększony nacisk na opłacalność” uznany został za główny czynnik odpowiedzialny za wzrost poziomu stresu.

W Wielkiej Brytanii głównym źródłem stresu okazało się „ryzyko bezrobocia/bankructwa firmy”, zaś w Meksyku była to „presja ze strony klientów, by oferować dodatkowe usługi”. Presja związana z oferowanymi klientowi usługami uznana została również za drugi najważniejszy czynnik stresogenny przez pracowników w sześciu innych krajach – Niemczech, Holandii, Chinach, Hiszpanii, Kanadzie i Indiach. „Ryzyko bezrobocia/bankructwa firmy” wskazywane było na drugim miejscu przez pracowników w Stanach Zjednoczonych i Australii, podczas gdy „brak wystarczającego wsparcia ze strony władz” znalazł się w pierwszej dwójce głównych źródeł stresu wyłącznie w RPA.

Ważnym czynnikiem stanowiącym o poziomie wzrostu stresu w ostatnich latach była również wielkość firmy. Sondaż Regus wykazał, że pracownicy większych firm (ponad 1 000 zatrudnionych) odczuli wyższy wzrost poziomu stresu w miejscu pracy: 65% pracowników dużych firm wskazało wyższy poziom stresu – w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw odsetek ten wyniósł 54%. Może być to związane z potencjalną możliwością ograniczenia zatrudnienia, która z definicji jest wyższa w dużych firmach. Groźba zwolnienia prowadzi bezpośrednio do wzrostu stresu, zaś pracownicy, którzy utrzymają swoje stanowisko często muszą stawić czoła podwojonemu zakresowi obowiązków, który nie wiąże się z żadnym wzrostem wynagrodzenia.

Badanie wykazało również wahania związane z branżą widoczne na poziomie globalnym – najwyższy wzrost poziomu stresu (65%) odczuwają pracownicy służby zdrowia i branży farmaceutycznej, najniższy zaś osoby zatrudnione w handlu (52%).

"Mimo że wiele krajów ogłosiło koniec recesji, wielu ekspertów uważa, że nie można spodziewać się znacznej poprawy koniunktury w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy" – twierdzi Garry Gurtler, Dyrektor Generalny ds. Europy Centralnej i Wschodniej. "Dla pracowników i menagerów firm oznacza to stresujące wyzwania, którym muszą stawić czoła zanim poprawa koniunktury nareszcie zacznie być odczuwalna".

Stres pracowników może oznaczać dla przedsiębiorstw prawdziwe problemy, takie jak spadek produktywności i poziomu zarządzania, ograniczenie motywacji wśród pracowników oraz powstawanie konfliktów między kolegami, które mogą podważyć profesjonalizm firmy. Działanie któregokolwiek z powyższych czynników przyczynić się może ostatecznie do pogorszenia handlowych i finansowych wyników całego przedsiębiorstwa. W momencie, gdy firmy starają się powrócić na ścieżkę wzrostu, problem właściwego zarządzania poziomem stresu staje się sprawą kluczową.

Jednym z głównych sposobów obniżania poziomu stresu wśród załogi jest pomoc pracownikom w utrzymaniu właściwej równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym. Wprowadzając elastyczne rozwiązania kształtowania środowiska pracy, pracodawcy mogą zaproponować pracownikom możliwość częściowego lub pełnowymiarowego wykonywania pracy w domu, pracy przy hot-desku w kilku lokalizacjach lub pojawiania się w biurze na wezwanie w zależności od potrzeb.

"Wiele firm musi stawić czoła spadającym dochodom i zmniejszonej liczbie pracowników, nie mając przy tym możliwości elastycznego kształtowania kosztów związanych z wynajmem pomieszczeń biurowych. Elastyczne rozwiązania nie tylko stanowią alternatywę dla sztywnych umów wynajmu przestrzeni biurowej, lecz również umożliwiają firmom rozwój ograniczając jednocześnie poziom stresu zarówno wśród pracowników, jaki i pracodawców" – mówi Garry Gurtler.

Źródło: www.regus.pl

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.